سرخط خبرها

واکسن، زنان باردار را نجات می‌دهد

  • کد خبر: ۹۵۲۷۲
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
واکسن، زنان باردار را نجات می‌دهد
مشاور ارشد پزشکی بریتانیا تاکید دارد که نرخ پذیرش واکسیناسیون زنان باردار به‌شدت پایین است و تعداد زیادی از این زنان در نتیجه این امر به‌شدت آسیب دیده‌اند.

ریحانه صادقی | شهرآرانیوز؛ در چند ماه گذشته، با افزایش تعداد افراد واکسینه‌شده در برابر ویروس کرونا و کاهش چشمگیر مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس، خیال همه از بابت موفقیتمان در مقابله با آن کمی راحت شده بود. در کشور‌های بسیاری، زندگی به حالت معمول پیش از کرونا برگشته بود. حتی فعالیت‌های جمعی را از سر گرفته بودند. به نظر می‌رسید ما انسان‌ها توانسته بودیم از یکی از کشنده‌ترین همه‌گیری‌های دوره مدرن هم جان سالم به در بریم، اما مدتی پیش، با خبر مشاهده سویه جدیدی از این ویروس با نام امیکرون، بار دیگر این اطمینان و آرامش خاطر به شک و نگرانی بدل شد.

گفته می‌شود این سویه جدید به اندازه سویه‌های پیشین کشنده نیست، اما سرعت ابتلا به آن چندین برابر است. یکی از مواردی که هر بار با شناختن یک سویه جدید این ویروس با آن روبه‌رو هستیم، این است که هر بار بخشی از جامعه بیش از دیگران هدف قرار می‌گیرند و در برابرش آسیب‌پذیرترند. به نظر می‌رسد امیکرون هم یک گروه هدف داشته باشد: زنان باردار.

زنان باردار که از زمان آغاز دوره‌های آزمایشی واکسیناسیون از معادله بیرون گذاشته شده بودند، پس از آن هم اطلاعات سردرگرم‌کننده‌ای درباره پیامد‌های منفی واکسیناسیون بر خود و فرزند متولد‌نشده‌شان دریافت کردند. همین امر سبب شد بسیاری از زنان باردار از دریافت واکسن خودداری کنند. در بریتانیا، حدود ۷۵ درصد و در ایالات متحده حدود ۶۵ درصد از مادران باردار هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. این امر اکنون و در مواجهه با سویه جدید امیکرون، زنان باردار را در خطر بسیار زیاد ابتلا به اشکال بسیار شدید این ویروس قرار داده است.

آمار‌های انتشاریافته در انگلستان نشان می‌دهند بین ماه‌های مه تا اکتبر، دست‌کم ۱۷ زن باردار و ۴ نوزاد در پی ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در این دوره، ۹۸ درصد از زنانی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند از گروه واکسینه‌نشده‌ها بوده‌اند. هم‌چنین، از ماه ژوئیه، یک نفر از هر ۵ بیمار دریافت‌کننده درمان از طریق دستگاه بای‌پس ریوی در انگلستان، یک مادر باردار بوده است.

کریس ویتی (Chris Whitty)، مشاور ارشد پزشکی بریتانیا در تاریخ ۱۶ دسامبر خطاب به قانون‌گذاران این کشور گفت: «نرخ پذیرش واکسیناسیون زنان باردار به‌شدت پایین است و تعداد زیادی از این زنان در نتیجه این امر به‌شدت آسیب دیده‌اند. بارداری دوره آسیب‌پذیری بیشتر است. ما واقعا می‌بایست خیلی زودتر و در همان ابتدای امر درباره این مسئله شفاف‌سازی می‌کردیم.»

اطلاعات موجود درباره این گروه در اروپا بسیار پراکنده هستند، اما داده‌های جهانی به‌دست‌آمده در بهار و تابستان حاکی از این بودند که دریافت واکسن برای زنان باردار هم بی‌خطر و هم اثرگذار است. با این حال، حضور زنان در آزمایش‌های اولیه واکسن به تردید در این زمینه منجر شد، تردیدی که از بین بردن آن کار ساده‌ای نیست. تردید درباره دریافت واکسن با ضعف ایمنی به‌وجودآمده در زنان باردار به واسطه تلاش بدنشان برای رشد جنین درمی‌آمیزد و آن را تشدید می‌کند. خطر ابتلا به انواع شدید کووید ۱۹، به‌ویژه در سه‌ماهه سوم بارداری، بسیار زیاد است و احتمال زایمان زودرس و مرده‌زایی را افزایش می‌دهد. این اتفاق هم‌چنین امکان بروز مشکلات بلندمدت برای مادر را بسیار افزایش می‌دهد.

البته، بسیاری از متخصصان حوزه زنان و بارداری دراین‌باره هشدار داده بودند. پت ابراین (Pat O’Brien)، نایب‌رئیس کالج رویال در حوزه زنان و زایمان، می‌گوید: «ما از روز اول نگران این بودیم که این ویروس در مقایسه با سایر ویروس‌های تنفسی، از قبیل سارس و آنفلوانزا، برای زنان باردار در مقایسه با دیگران خطرناک‌تر باشد. از این اتفاق باید درس بزرگی بگیریم، اینکه زنان باردار نیز باید هر زمان که امکانش فراهم بود و از بی‌خطر بودن این کار اطمینان داشتیم، در مراحل آزمایش یک دارو یا واکسن حضور داشته باشند.»

فقدان اطلاعات درباره بی‌خطر بودن واکسن‌ها در ۳ ماه اول بارداری و دنیایی از اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه درباره تأثیر واکسن‌ها بر جنین درحال‌رشد و بر باروری، همه و همه، به تردید‌های موجود در این زمینه دامن زدند.

مسئله موجود در این زمینه این است که تصمیم بگیریم مشارکت دادن زنان در این فرایند چه زمان کار درستی است و چه زمان نیست، زیرا بدیهی است که واکسن‌ها ابتدا باید برای تزریق به عموم مردم بی‌خطر تشخیص داده شوند تا مقامات مسئول بتوانند اجازه قرار گرفتن کودکان هنوز‌متولد‌نشده در معرض آن‌ها را صادر کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->